torsdag 28 juni 2012

STÄDNING OCH UTRENSNING

av bokhyllan. Det var behövligt för det har inte gjorts på fyra år tror jag.
Strykbrädan är till stor hjälp att stapla böckerna på

Det börjar så smått att bli klart

Söta Maya med vattenkannan i famnen har
slagit sig till ro vid trädgårdsböckerna

Den vackra vita Näckrosen - en ljuvlig tavla som
dotterdottern målat till mig

Konstböckerna


Det blev fint sedan flera böcker sorterats bort och det doftar rent och gott. Det tog några timmar, men det var det sannerligen värt.



12 kommentarer:

Erika sa...

Tänk så nöjd man är med sig själv när man gjort fint i en hörna i hemmet. Oftast drar man sig för att påbörja lite större projekt som tar sin lilla tid, men när man väl startat så går det av rena rama farten. Det som gör att jag ibland backar är för jag vet min egen förmåga av ork numera.

Kram och vinkelevink kära Eleonora.

Eleonora sa...

Erika:
Tack vännen, gissa bara om jag är glad att det är gjort. Dock har jag en hylla kvar - med fotoalbum, och där tänkte jag försöka hitta på någon annat och annan förvaringsplats, men det kan jag ta och fundera ut på "lång sikt".

Musikanta sa...

Vad gör du av böckerna som du sorterar bort?

Det ser verkligen fint och fräscht ut i din bokhylla. Bra jobbat!
Varm kram från vännen Ingrid

Stina sa...

Jaa, det är ju så härligt när man får rensa ut lite. Fråga mig. haha... som har rensat som en tok... väldigt länge.:-) Puss

Eleonora sa...

Musikanta:
Har inte kommit så långt ännu, men några stora kartböcker går kanske till Blocket och romanerna till vänner - men slängas? nej!!

Stina:
Tror du att det smittar det här med utrensning. Idag blev det lakan i linneskåpet!! fniss

Ingrid sa...

Jag behöver verkligen göra en sådan genomgång av mina bokhyllor. Sönerna som hjälpte oss med flytten satt in böckerna lite hipp som happ, så där är en väldig röra.

Min rygg har gjort att jag undvikit den typen av jobb, men det ska nog bli ordning i hyllorna till slut.

Varm kram till dig Eleonora, trevlig helg och tack för att du följde med på min resa i Norge.
/Ingrid

MårsArt sa...

Jag har gjort precis samma sak som du, så imorgon ska jag lämna en massa böcker till loppis.
Ha en skön helg.
Kram
Agneta

Eleonora sa...

Ingrid:
Just vid en flytt är det primära kanske bara att få undan prylarna. Då har du ju något att se fram emot att göra när det blir dåligt väder.

Agneta:
Visst känns det bra efteråt?

Rose Garden Malevik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Agneta sa...

God kväll, Eleonora!
Så fint du har gjort med lite vackra ting bland böckerna. Jag fastnade för tavlan med den vita näckrosen, en blomma som jag finner mycket vacker. Så duktigt av barnbarnet att måla så vackert och då ska det synas väl också.
Fotoalbum har jag flyttat till en bokhylla i ett annat rum där jag har faktaböcker, pärmar med fakturor och lite sådant.
Ack ja, känner att det är dags även här att rensa ut.
Men vad gör du av alla vackert inbundna böcker? Dom är ju dekorativa.
Kram fr. ett mörkt och regnigt Göteborg...som vanligt numer.
/Agneta

Solstrimmor sa...

Så snyggt och ordentligt det blev! Jag har sorterat ut och gett böckerna till bokslukande väninnan som i sin tur ger dom vidare till sina vänner. Jättebra! Men jag skulle verkligen behöva damma och torka ur hyllorna. Men det får vänta till hösten när min trädgårdstid är över. För nu är det bara vistelsen i trädgården som gäller... nu är det min tid!

Ha det så skönt och njut på balkongen bland dina blommor!
Kram Eva-Mari

Eleonora sa...

Agneta:
Jag ger nog böcker till en del väninnor - eller en del får komma till Myrorna. Det är nu flera år sedan Näckrosen kom till. Jag tror att hon var 10 år när hon gjorde den. Den är mig väldigt kär!

Eva-Mari:
Bra idé att ge vidare till väninnor. Tänkte också göra det. Förstår att du har mycket att pyssla med i trädgården nu och att växthuset också py